U bent hier

Klachtenprocedures voor reizigers

Binnen de Europese unie

Probleem met Transport, Logies, Timesharing, Pakketreizen?

Binnen de EU heb je de meeste bescherming als consument.

Voor klachten over volgende thema's moet je je in de eerste plaats een klacht indienen bij het bedrijf zelf.

  • Transport (bus, trein, vliegtuig, boot)
  • Logies
  • Timesharing
  • Pakketreizen
  • Faillissement

Als die geen oplossing biedt, kan je laten bemiddelen via een consumentenorganisatie.

  • Een Belgisch bedrijf? > Test-aankoop of info [at] wegwijzer.be (subject: ombudsvraag%3A%20) (Wegwijzer vzw) 
  • Een bedrijf buiten België, maar wel binnen de EU? > ECC België

Bij een probleem met een touroperator of reisbureau kan je na 4 maanden eventueel ook een klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen

Als je voor problemen met een vlucht een claim wilt krijgen, kan je de hulp inschakelen van commerciële bedrijven. Lees ons dossier met een ranking van die bedrijven

Bij een faillissement van een reisorganisatie, doorverkoper of reisbureau, kan je in bepaalde gevallen terecht bij het Garantiefonds Reizen.

Andere producten of diensten

Als je probleem niet te maken heeft met transport, logies, timesharing of een pakketreis, dan moet je het probleem meestal ter plaatse oplossen, maar er is ook ondersteuning.

Dien altijd eerst klacht in bij de handelaar of dienstverlener zelf.

Als dat geen gevolg heeft, dan kan je een klacht indienen bij een consumentenorganisatie of een geschillenregelingsorgaan.

Als dat ook geen gevolg heeft, dan kan je overwegen om een klacht in te dienen bij een rechtbank. In Europa is dat dan in het land waarin het bedrijf geregistreerd is.

Als je een rechtszaak wilt aanspannen, kan je deze lijst doornemen met advocaten in de hele Europese unie

Buiten Europa

Vliegen van of naar de EU of Europse reisagent?

Voor reizen buiten de EU ben je veel minder beschermd.

Als ofwel

  • je reist vanuit of naar de EU met het vliegtuig
  • je reis geboekt is bij een Europese touroperator of reisagent,

dan ben je nog beschermd onder het Europese consumentenrecht. Zie hierboven.

 

 

Volledig buiten de EU

Als alle handelaren of dienstverleners waarmee je problemen hebt, geregistreerd zijn buiten de EU, dan ben je niet langer beschermd door het Europese consumentenrecht.
(bvb als je vliegt van Indonesië naar China of je boekt ter plaatse een pakketreis met overnachting en een begeleide hiking in Australië)

In zo'n geval moet je de plaatselijke procedures gaan uitzoeken. Dat is vaak knap lastig.

  • Dien altijd eerst formeel klacht in bij het bedrijf zelf
  • vraag bij het bedrijf welke klachtenbemiddeling er is en welke procedures er zijn als je het conflict niet kunt oplossen.
  • Als je een rechtszaak wilt aanspannen, kan je hier een lijst vinden met advocaten in de hele Europese unie

Hieronder wat nuttige links naar nationale bemiddelingsorganisaties

Klachtenprocedures voor reizigers
Waar kan je terecht met welke klacht?