Met het initiatief 100% Women wil Zwitserland Toerisme vrouwen warm maken voor buitensport en hen aanmoedigen om nieuwe sporten uit te proberen. De voorbije twee jaar focuste 100% Women op wandelen en bergbeklimmen. Dit jaar staat de campagne in het teken van fietsen. De campagne omvat een gravel challenge, sportieve uitdagingen voor nationale en internationale vrouwelijke ambassadeurs en een nieuw platform met fietsaanbiedingen specifiek gericht op vrouwen.
Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, werd MySwitzerland.com/women met meer dan 50 fietsaanbiedingen voor 2023 gelanceerd door Zwitserland Toerisme in samenwerking met haar toeristische partners. De aangeboden routes gaan van dagtochten tot meerdaagse fietsreizen tot wedstrijden, evenementen of technische cursussen. Deze zijn boekbaar vanaf de start van het fietsseizoen in het voorjaar.
Voor ‘100% Women – Bike’ werkt Zwitserland Toerisme nauw samen met de Zwitserse Wielersportbond Swiss Cycling, het fietsmerk BMC, en de outdoor routeplanner en navigatie-app Komoot. Met behulp van een eenvoudige routeplanner en collecties kunnen outdoorliefhebbers routes uitstippelen, plannen en delen. Bovendien vormen de aanbevelingen van de Komoot community een ideale inspiratiebron om nieuwe routes te ontdekken.
Tijdens het zomerseizoen van 2023 zullen er ook verschillende acties in het hele land worden georganiseerd om vrouwen in de fietssport wereldwijd in de kijker te zetten, zoals de “100% Women Gravel Challenge”, met professionele vrouwelijke bikers. Daarnaast zullen bekende nationale en internationale vrouwelijke ambassadeurs deelnemen aan hun eigen fietsuitdaging.